Tagning 1: Kometen

Jag är inget proffs. Och definitivt inte särskilt kompetent i området.
Men jag tycker det är kul, och någonting måste man ju roa sig med.
 
Det är med detta jag tänkte börja recensera alla mina besök på café, bar eller restaurang.

Varför? För jag älskar bra matupplevelser. That's it. 
Jag är som sagt, inget proffs och kan inte särskilt mycket heller. Men jag tänker att det kanske inte spelar någon roll. Bert Karlsson är tydligen tondöv och Donald Trump är ju faktiskt egentligen ingen riktig politiker. Men se vad som hände där. 
Äsch, what the fucker, vi ger det ett försök.
 
Första stället jag ska recensera är restaurang Kometen, i Göteborg. Håll i hatten.
 
RESTAURANG KOMETEN
 
4 av 5 
Prisnivå: Medel/hög
 
Alright. Så det är lördagkväll i Göteborg. Vi ska äta ute. Planen är att vi ska äta svensk mat, gärna husmanskost, denna afton. Inget konstlat.
Då varken någon i sällskapet tidigare besökt Mannerströms gourmetkrog, tänkte vi att detta är ett ypperligt tillfälle att testa på. Wienerschnitzeln sägs ju vara fantastiskt god.
 
Går man till Mannerströms restaurang så förväntar man sig kanske felfri matlagning. Gör inte det. Gå istället hit och låt dig njuta av en riktigt gedigen, smakfylld måltid i tidsenliga lokaler. Som mitt sällskap så fint uttryckte det "Såhär var det kanske att äta fine dining på sjuttio-talet". Och ja, det kan nog stämma.
 
Jag beställde in en Wallenbergare och övriga i sällskapet tog Wienerschnitzeln. Till detta Starkpilsner, från Göteborgs Nya Bryggeri. Något mycket mer spännande än detta fanns inte på menyn, men går man hit bör man nog inte vara supersugen på något nytt och exotiskt.  
 
Hursomhelst ... maten var smakrik och rejält tilltagen, men smakerna var ändå inte riktigt där. Överkokta ärtor med lök och fläsk, serverades tillsammans med både schnitzeln och wallenbergaren. Fantasilöst. Schnitzeln var torr och smaklös, potatisen som serverades till var tråkig. Potatismoset till wallenbergaren däremot var underbart gott. 
 
Personligen älskar jag husmanskost, men oavsett om man är en restaurang som ser sin nisch i att vara tidsenliga á la the 70s så tycker jag ändå man måste keep up with the world, på ett sätt. Jag älskar att de kör sin grej. Men en liten fräschare twist på det, med smaker som förvånar samtidigt som det väcker minnen, hade gjort upplevelsen fulländad. Samtliga potentiella gäster som är födda efter 80-talet med mycket högre krav på utekäk kan nog ha svårt i att se charmen i denna typ av restaurangbesök, och det kan därför vara dags att höja kvalitén samtidigt som man behåller 70-talet som inriktning. En produkt har en livscykel, och tillslut kommer den behöva "återuppfinnas" för att locka till sig kunder igen. 

Servicen var mycket trevlig och snabb och jag rekommenderar ändå folk att gå hit, för att få uppleva det. Det är trots allt som att äta fine-dining, fast några decennier för sent. 
 
 
Kommentarer
Postat av: Elsa

Ser fram emot att få lite tips på matställen :)

2016-08-22 @ 22:15:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



http://www.annikasexpedition.blogg.se